Γιατί το βιτρώ δημιουργεί ενδιαφέρον, έκπληξη, ένταση?
Γιατί το βιτρώ δημιουργεί ενδιαφέρον, έκπληξη, ένταση?
“Θα ήταν παράξενο αν τα χρώματα δεν θα μπορούσαν να δίνουν την ιδέα της μελωδίας” Κλοντ Ντεμπισί.
Γιατί το βιτρώ δημιουργεί ενδιαφέρον, έκπληξη, ένταση?
Στο βιτρώ αντιλαμβανόμαστε τη μαγική αίσθηση που δίνει το χρωματιστό γυαλί όταν το διαπερνά το φως ή αλλιώς είναι η έκφραση της λαμπρότητας μέσα στο χρώμα. Ένα βιτρώ εξαρτά τη χρησιμότητά του από τις ιδιότητες των στοιχείων του .Στοιχεία του είναι το γυαλί κ το χρώμα όταν το διαπερνά το φως. Το χρωματιστό γυαλί διακρίνεται από την απόχρωση, την καθαρότητα κ την λαμπρότητα.
Κάθε άτομο έχει τις δικές του χρωματικές επιλογές που εξαρτώνται από τις χρωματικές παραδόσεις της κοινωνίας που μεγάλωσε, την ηλικία του, τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις, τον κομφορμισμό του, το φύλο του. Έτσι το χρώμα παίζει ρόλο κλειδί στη διάθεσή μας. Πίο απλά το μάτι λειτουργεί σαν φωτογραφική μηχανή. Προσλαμβάνει το εκπεμπόμενο ή ανακλώμενο φως και περνά το ερέθισμα στο οπτικό κέντρο του εγκεφάλου για επεξεργασία. Εκεί συσχετίζονται οι πληροφορίες αποθηκεύονται σαν μνήμη και δημιουργούνται συναισθήματα.
Ένας χώρος φορτωμένος μνήμες είναι και η κατοικία. Το φως κάθε χώρου είναι αποτέλεσμα παρέμβασης του ανθρώπου λειτουργεί σαν μέσο πληροφόρησης και επικοινωνίας - έκφρασης και πολιτισμού. Σαν εκφραστικό μέσο μεταδίδει συναισθήματα, επιδρά στον άνθρωπο πέρα από το αισθητό. “Γνωρίζει δε η ψυχή όχι το μάτι” Πλάτωνας. Το σπίτι αναδεικνύει και υπογράφει την προσωπικότητα του ιδιοκτήτη αντικατοπτρίζοντας τον εσωτερικό του κόσμο.
Στη σύγχρονη κατοικία που διακρίνεται από λεπτότητα, καθαρότητα και λειτουργικότητα ένα βιτρώ απλό με αρμονία και μέτρο , 2 ή 3χρωμο γίνεται το ωραιότερο σημείο εστίασης στο χώρο. Σε χώρο μελέτης, φωτεινό και με ένταση σε διαδρόμους, ζεστό και χαλαρωτικό σε χώρους ανάπαυσης.
Ένα βιτρώ δεν αντιμετωπίζεται με δέος αφού γίνεται κομμάτι της καθημερινότητάς μας καλύπτοντας προσωπικές και κοινωνικές ανάγκες.
Το επιθυμητό φως, θερμό, ουδέτερο ή ψυχρό που διαχέεται μέσα από το βιτρώ επηρεάζει σωματικά, συναισθηματικά και ψυχικά το χρήστη του. Αλλάζει τη δυναμική του χώρου κάνοντας τον ζωηρό, ατμοσφαιρικό πιο στενό , πιο πλατύ κ.λ.π. Ο χρήστης στην προσωπική του σκηνή βιώνει μία συναρπαστική συναισθηματική εμπειρία. Άλλωστε το συναίσθημα είναι ένας μοχλός λειτουργίας του εγκεφάλου.
Ο καλλιτέχνης και μελετητής του σχεδίου βρίσκεται σε επικοινωνία με το χρήστη από το στάδιο του σχεδιασμού. Το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι να καλυφθούν προσωπικές και κοινωνικές ανάγκες του χρήστη. Το φως ,η σκιά, η παλέτα των χρωμάτων ενός γυαλιού λιγότερο ή περισσότερο διάφανου συνθέτει την οπτική εικόνα που εξυπηρετεί. Ο σχεδιαστής με την εμπειρία του θα υπολογίσει την τρισδιάστατη αντίληψη στο χώρο, την αρμονία και το μέτρο σε αισθητικό επίπεδο, τη φυσική ενσωμάτωση στον περιβάλλοντα χώρο.
Η αντίληψη του έργου βιτρώ θα είναι η αποκωδικοποίηση μιας αλληλουχίας οπτικών πληροφοριών μνήμης σε σχέση με το εμπειρικό, ψυχολογικό, πολιτιστικό υπόβαθρο του χρήστη αλλά και των συνειδητών προθέσεων του σχεδιαστή. Ένα βιτρώ είναι αποτέλεσμα συνειδητοί σχεδιασμού ενός πάνελ που θα εξασφαλίζει ελεγχόμενο φωτισμό και ένα αποτέλεσμα που θα συνάδει με το κτίριο, τη βούληση του χρήστη, την εναρμόνιση από το δημιουργό.
Το βιτρώ ακολουθεί την κίνηση του ήλιου, είναι φίλτρο που αμβλύνει την ισχύ των ηλιακών ακτίνων. Ο ήπιος φωτισμός του βελτιώνει την επικοινωνία, δημιουργικότητα , παραγωγικότητα.
Ο φυσικός φωτισμός επηρεάζει τους βιολογικούς ρυθμούς κ έγινε αντικείμενο μελέτης από τη φυσιολογία, νευρολογία και ψυχολογία φωτός. Το φως είναι βασικό στοιχείο της νοημοσύνης. Η άμεση ανάκλαση του φωτός το κάνει εκτυφλωτικό. Η αντηλιά προκαλεί ενόχληση. Με ένα βιτρώ αφήνουμε απλά τις ηλιακές ακτίνες να μας συνεπάρουν στο ταξίδι τους. Η οπτική αντίληψη είναι κάτι μεταξύ φυσιολογίας της όρασης και ψυχολογίας της αντίληψης. Επιλέγουμε τα χρώματα έχοντας υπόψιν ότι αν η τεχνολογία αρχίσει να διαλέγει τα χρώματα για τον άνθρωπο ο άνθρωπος θα χαθεί.
“Αθηνά Παλαιολόγου”